CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Thursday, April 30, 2009

# BuaTmu SeRikaNdi CinTa ALLah #



Assalamualaikum.....

"KEPADA SI MAWAR IDAMAN,KU DOAKAN KAU MEKAR DITAMAN,DIAKARI RASA BERTUHAN,DIHIASI HARUMAN AKHLAK DAN IMAN,KERANA ITULAH UKURAN JELITANYA SEORANG WANITA,WAHAI TEMAN...."

Siapalah aku untuk menasihatkan dirimu "wanita akhir zaman" kerana aku jua sepertimu memiliki rasa yang sama dan fitrah semula jadi yang sama.Lemah lembutnya kita bukanlah diskriminasi PENCIPTA namun inilah tanda kasih sayangNya terhadap kita yang lemah...

Namun dalam kelemahan ada kekuatan yang tidak mampu ditandingi kaum gagah Adam.Allah titipkan hati yang rapuh kepada kita lalu dikuatkannya dengan peringatanNya dari karya agung yang tiada tandingan iaitu Al-Qur'an.Lemahnya kita kerana tidak mampu ke medan jihad namun digantikan tempat yang tinggi buat kita kerana dari rahim-rahim wanita solehahlah lahirnya mujahid-mujahid dakwah perjuang agama yang Haq..

Benarlah kata pepatah "Tangan yang menghayun buaian mampu menggegarkan seluruh isi dunia"Diperkemaskan lagi dengan hadith Nabi SAW yang bermaksud:

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW lalu bertanya:"siapakah yang paling berhak untuk aku berbakti?"jawab baginda:"Ibumu!"tanya lelaki itu lagi :"kemudian siapa?"jawab baginda:"Ibumu!"tanya lelaki itu:"kemudian siapa?"jawab baginda :"Ibumu!"tanya lelaki itu lagi:"kemudian siapa?"jawab baginda:"kemudian itu,bapamu!"(HR.Bukhari)

Namun ,tanpa kita sedari golongan kitalah yang paling ramai didalam neraka milik Allah...Inilah yang membuatkan terpanggilnya aku untuk berkongsi apa yang telah ku baca...kerana aku sendiri resah seandainya akulah salah seorang calon penghuni Neraka....kerana bukan mudah buat kita untuk menjadi Serikandi Cinta Allah tika kemodenan dan kepalsuan dunia membuatkan kita lemas didalamnya....

"Mampukah kita menjadi Serikandi Cinta Allah hari ini?"persoalan demi persoalan semua jawapannya ada pada kita berdasarkan panduan yang di tinggalkan oleh junjungan Besar kita Rasulullah SAW iaitu Al-Qur'an dan As-sunnah.

Siapalah kita untuk mengharap syurga Allah,namun sanggupkah kita menerima azab NerakaNya???

Setiap mukminin pastinya menyimpan hasrat yang besar ini memiliki manisnya nikmat Syurga Allah kerana inilah fitrah insani.Rasulullah SAW telah menjelaskan tentang perkara ini dengan sabdanya:

"Aku melihat ke dalam syurga maka aku melihat kebanyakan penduduknya adalah Fuqara (orang miskin) dan aku melihat ke dalam neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penduduknya adalah wanita"(HR.Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas dan Imran serta selain dari keduanya)

Tetapi mengapa ??jika di cartakan pastinya jaguh penjara ataupun pusat serenti adalah lelaki,pembunuh,perogol dan lain-lain begitu sinonim dengan mereka.Adakah hukum Allah tidak adil?diskriminasikah undang-undang dunia?tepat sekali sepertimana yang di tegaskan oleh ulama yang bermaksud:

"Manusia menghukumi secara zahir tetapi Allah menghakimi perkara yang tersembunyi".

Ditegaskan lagi dengan hadith nabi yang berbunyi:Daripada Abu Hurairah RA Berkata:Bersabda Rasulullah SAW,yang bermaksud:"Apabila seorang perempuan solat sehari semalam lima waktu dan berpuasa pada setiap Ramadhan dan memelihara farajnya dari fitnah dan mentaati suaminya nescaya dikata baginya di akhirat kelak :Masuklah kamu ke dalam Syurga dari mana-mana pintu Syurga yang kamu kehendaki".

Lihatlah,betapa mudahnya seorang wanita untuk memasuki syurga Allah berbanding lelaki,sedangkan wanitalah golongan minoriti di Syurga kelak.Janji Allah itu pasti dan benar.

Dari Imran bin Husain dia berkata Nabi SAW bersabda:"Sesungguhnya penduduk syurga yang paling sedikit adalah wanita".(HR.Muslim dan Ahmad)

Maka menjadi kewajipan bagi kita untuk mengenal siapakah yang bakal menghuni neraka dan apakah ciri-ciri mereka supaya virus pemusnah ini tidak tercalit dalam diri kita.Berusahalah untuk menyuntik vaksin Al-Qur'an dan As-Sunnah agar dapat menyedut nyamannya Kasih Allah,masih belum terlewat bagi kita memperbaiki diri selagi nyawa belum sampai ke kerongkong,kerapkanlah mentadabbur ayat-ayat Allah mengenai neraka dan azab yang tersedia didalamnya.

Firman Allah dalam Al-Qur'an:

"Hai orang-orang beriman peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu,penjaganya malaikat -malaikat yang kasar ,yang keras,yang tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahNya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan"(At-Tahrim ayat :6)


Dalam hadith lainnya,Rasulullah SAW menegaskan tentang tanda-tanda wanita penghuni neraka,Baginda bersabda:".....Dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya mereka ini telanjang,melenggak-lenggokkan kepala mereka kerana sombong dan berpaling dari ketaatan kepada Allah dan suaminya,kepala mereka seakan-akan bonggol Unta.Mereka ini tidak masuk Syurga dan tidak mendapatkan wanginya syurga padahal wanginya boleh didapati dari jarak perjalanan sekian dan sekian".


*** "Wanita diibaratkan sebagai perhiasan dunia". Oleh itu, jaga peribadi dan hiasi akhlakmu dengan akhlak yang mulia..

Wednesday, April 22, 2009

# DenGki SeBaB Tak CaNtiK #


Setelah post entri yang boleh menyebabkan sensitiviti sesetengah pihak(malu dengan sekeping gambar),petang tadi saya mendapat komen dari anonymous pada jam 6.50 ptg :"Hye kawan! Dah tak ada citer len ke nak gtau selain citer ttg ni. Dengki ke x dpt nk post gmbr kat tnet? Ni mesti muka awk x cantik kan? biasanya org yg x cantik ni la ramai yg dengki coz x blh nk tunjuk gambar dia.Kesian,dengki tu terus terang aje la.Kalo dah hodoh tu tetap hodoh jgk.Tak akan cantik dah". Saya tahu,ada pihak yang akan melenting dengan entri tersebut.Tetapi,apa pun terima kasih yang tak terhingga kepada pihak2 yang memberi pandangan yang positif. Sebenarnya, saya telah pun menulis entri ini pada satu ketika dahulu pada blog saya yang lama,tapi sayangnya blog saya tu tak dapat nak diselamatkan sebab terkena jangkitan virus.Memang di blog yang lama pun terlalu ramai sangat yang tak puas hati tentang perkara ni.Tapi nasib baik ada back up file dan saya cuba post sekali lagi pada blog saya yang baru ni. Nak tahu apakah ramai yang dah sedar @ masih tak puas hati.

Seusai membaca komen dari anonymous tadi,saya berasa sungguh kecewa dan kesal dengan apa yang telah diperkatakan olehnya.Kecewa dan kesal dengan respond yang telah diberi.Kepada anonymous dan "mereka" yang tidak puas hati membaca entri tersebut,secara jujurnya tiada sekelumit pun perasaan dengki yang timbul di hati saya dengan perbuatan kalian,bahkan apa yang timbul di lubuk perasaan saya ialah geram dan jelek bercampur sedih melihat kerenah2 kalian yang begitu senang meletakkan gambar bagi tontonan percuma untuk tatapan kaum Adam.Adakah disebabkan saya ni tak secantik kalian,saya menulis entri sebegitu?aggapan itu sama sekali tidak benar.Cantik @ tidak wajah saya ini,saya sangat2 bersyukur dan berterima kasih kepada Al-Khaliq yang mencipta saya.walau apa pun yang anonymous atau kalian yang lain nak kata,yang saya dambakan ialah biarla wajah saya ni tak cantik bagi penduduk bumi,asalkan cantik dan nama saya sering disebut oleh penduduk langit.


Saya harap kalian cuba lembutkan la hati menerima teguran dengan hati yang terbuka. sesuai dengan naluri seorang perempuan.Menunjukkan gambar dengan posing yang menggiurkan kepada kaum Adam adalah satu dosa yang besar.Tidakkah kalian berasa takut dengan tindakan sebegitu?Tidakkah kalian fikir,apabila gambar yang menarik perhatian kaum Adam itu di'grab' tanpa pengetahuan anda dan dijadikan wallpaper,sudah pasti gambar anda itu akan ditonton setiap hari oleh mereka2 yang lemah imannya?.Sedangkan mereka yang kuat iman pun akan terconggang imannya bila melihat pose yang sangat menggiurkan itu.Mahukah kalian digelar anak panah syaitan kepada kaum Adam?Sudah tentu sekali tiada siapa pun yang mahu kan 'title' tersebut.

Rasulullah telah besabda :
1)النساء حبائل الشيطان
Maksudnya: "Wanita adalah alat perangkap (yang digunakan oleh) syaithan"
(Hadith Riwayat Asy-Shihaab)

2)مَاتَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ
Maksudnya: "Tidak aku tinggalkan suatu fitnah sesudahku lebih merbahaya kepada kaum lelaki melainkan godaan wanita"(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)


Akhir kalam,saya menyeru kepada diri saya sendiri serta kalian diluar sana,cuba la fkir sedalam-dalamnya apa yang cuba saya luahkan kalam yang terpendam di lubuk hati saya setelah sekian lama saya memerhatikan perkara sebegini yang makin menular wabaknya.Wahai kalian yang seagama denganku,aku mempunyai haq persaudaraan untu menegur sesuatu perkara yang tidak elok.Jujur dan tulus dari hatiku,aku sedikit pun tidak berasa dengki dengan perbuatan kalian,tetapi apa yang aku rasakan ialah sangat lah sedih kerana kecantikan yang Allah telah anugerahkan kepada kalian,kalian tidak manfaatkannya kepada insan yang berhak untuk kalian kelak. Jangan la kerana dek sekelopak mawar itu bisa membunuh kumbang2 yang mahu menghisap madunya.

Tuesday, April 21, 2009

# MaLu DgN SekePinG GamBaR #


* mungkin fokus tulisan kali ini adalah kepada wanita, tetapi saya sangat mengalukan pembaca muslimin yang mungkin dapat berperanan *

Hati saya tidak tenang setelah membuka beberapa friendster,hi5 dan facebook para sahabat untuk melihat perkhabaran sahabat-sahabat yang merantau jauh dari tanah air. Cumanya ada beberapa friendster,hi5 dan facebook yang membuatkan saya berasa tidak senang. Perasaan itu timbul kerana melihat gambar-gambar mereka yang suka-suka ditayang-tayang tanpa rasa malu atau bersalah. Saya tidaklah kisah sangat andai yang membuat tayangan itu mereka yang tidak bertudung. Mungkin belum terlintas di fikiran mereka bahawa gambar seorang wanita itu terlalulah peribadi untuk ditonton umum.apatahlagi kalau orang boleh ‘grab’ tanpa izin.Sebagai saudara seagama,saya juga mempunyai haq untuk menyatakan hasrat hati saya yang sekian lama terpendam untuk memberitahu dan bersuara apabila melihat perkara sebegini.Saya sangat berharap kepada sesiapa yang membacanya akan berfikiran positif terhadap apa yang saya kata kan ini.

Saya menjadi kesal dan terlalu ghirah kerana ia turut mendapat sambutan wanita bertudung litup dan lebih-lebih saya kesalkan mereka yang berniqab juga turut berjinak-jinak dalam kegiatan ini. Tujuan saya menulis entri tentang ini sungguh pun, bukan kerana ingin memalukan dan mengaibkan mereka mereka, tetap saya sungguh-sungguh mahu memberi kesedaran kepada mereka, (jika bukan kalian yang terlibat, berpesan-pesanlah kepada ‘golongan’ ini.) tentang rasional dan logiknya menayang gambar sendiri di website atau di internet.

Pertama, tolong tanya hati, waktu anda dengan semangatnya mencari-cari gambar sendiri dengan pose yang menggiurkan, atau pose yang memfokuskan pada bahagian muka atau mata( bagi yang berniqab) untuk diletakkan di internet, untuk apa semua itu anda lakukan? Saya pasti jawapan hanya satu. Tentunya anda mahu dilihat orang. Inilah diri anda. Yang lebih bahaya lagi, anda pasti suka dikomentar :

“ comelnya awak”

“ geramnye..cantik”

“ aduhai, lawanya mata”



Setelah dikomentar begini hati berbunga-bunga riang. Kalau boleh dilihat bentuk hati, pasti sudah mengembang macam belon. Bagi kalian yang wanita, jangan dinafikan perasaan ini. Saya juga wanita seperti anda. Siapa yang tidak suka dipuji? Rasa seperti melayang di awangan bukan? Tapi awas, jika ini adalah tujuannya, ia melambangkan satu pemikiran mentah dan kurang matang anak-anak remaja yang baru hendak kenal dunia. Sedangkan umur kalian sudah di paras dewasa, bahkan dengan nilai agama yang ada, sepatutnya sudah cukup membentuk rasa malu dalam diri. Biar hanya malu dengan sekeping gambar.

Tambahan pula,dunia teknologi yang berkembang pesat memudahkan lagi kalian untuk meng'edit' gambar dengan menggunakan bermacam2 software seperti photoshop.Dengan adanya software tersebut,bila diedit gambar yang ada jerawat di muka pun akan jadi tak ada dan yang berkulit gelap akan menjadi cerah.Hal ini akan menampakkan wajah kalian lebih cantik dari yang sebenarnya. Ya,memang benar bahawa Allah itu Maha Cantik dan sukakan kecantikan,tapi jangan lah kalian menyalah gunakannya ke arah jalan yang boleh memberi rangsangan kepada kaum Adam setelah melihatnya.

Kedua, tolong tanya hati, di mana nilai diri anda? Kenapa begitu mudah menyepahkan gambar di internet untuk tatapan mata-mata yang tidak selayaknya melihat anda? Bagi sesetengah yang berniqab,( maaf kerana hati saya jadi berang melihat kalian suka-suka hati pose dengan niqab yang dipakai dan difokuskan bahagian mata dengan pandangan yang menggoda), untuk apa kalian menutup muka jika asalnya ingin mengelakkan fitnah, tetapi akhirnya sampai jadi begini. Bukan setakat memberi fitnah pada diri sendiri, bahkan telah memburukkan imej wanita lain yang berniqab yang tidak terlibat dengan kegiatan kalian. Astaghfirullah. Maafkan saya andai apa yang saya katakan ini agak keterlaluan, jika kalian masih terus begini, dipersilakan untuk tanggalkan niqab kerana fungsi niqab telah terhapus sepenuhnya!

Wanita Muslimah..Diri anda, telah Allah muliakan dan sucikan bahkan telah diberi darjat yang tinggi dalam Islam. Tetapi apa yang kalian telah lakukan? Memurahkan diri untuk berkongsi diri dengan mereka yang bukan muhrim walau hanya dengan gambar. Jujurnya, saya merasa ‘pelik’ apabila melihat gambar-gambar kalian kerana rasa ‘jelek’ telah mengotorkan hati. Tetapi apakan daya, kalian telah menjemput saya untuk berasa demikian. Logiknya memang begitu. Saya memohon, hadirkanlah walau sekelumit rasa malu untuk hal ini. Jika hati belum terasa apa-apa, timbangkanlah dengan logik, apakah harga diri yang telah kalian letakkan? Itu sahaja.

Akhir kata, maafkan saya. Seribu maaf andai teguran ini agak keterlaluan. Apa yang saya harapkan ada jiwa yang masih lembut untuk menilai inti tulisan saya kali ini. Wanita muslimah, saya merayu sekali lagi, sayangilah diri, cintailah diri, jangan dibiarkan diri kita menjadi bahan untuk dimaksiatkan. Lindungilah dan jagalah diri. Diri kalian adalah milik diri sepenuhnya dan nanti akan menjadi hak seorang suami apabila disempurnakan akad. Segala kecantikan itu biarlah dijaga untuk lelaki yang nanti bergelar suami. Yang berhak segalanya atas diri kalian.

Saturday, April 18, 2009

# HoLidAy is CominG #



Semester Holiday is coming. It's about 3 months. I must have the plans what should,must and want to do during the holidays. I think some of the plans flying in my mind. So happy and gorgeous to do that things. I wish that what have i planned and will plan, it's becoming true and no just a dream..Always pray to Allah, May All of that things(planning)turn out to be a reality not merely a fantasy.

*** InsyaAllah, for this time of holiday i'll make sure that the time will not running ravagely.:)

Wednesday, April 15, 2009

# GoiNg BacK HoMe #



Going back home after finish and seat all the final exam papers that have been taken for this semester..So happy because i can meet with my lovely one and "others" that really important in my life..:)

Sunday, April 12, 2009

# HaPpY DaY #



Alhamdulillah...ucapan syukur yang tak terhingga kepada Maha Pencipta Allah swt kerana telah dan masih memberi nikmat iman dan islam buat diri ini..Hari ini saya telah tamat menduduki 'final exam' untuk semester ini.,Alhamdulillah dan syabas diucapkan kepada diri sendiri,ibu tersayang juga teman2 yang banyak memberi sokongan sepanjang semester serta pada minggu peperiksaan.

Walaupun banyak kekangan dan halangan yang perlu ditempuhi,urusan hidup demi mendapat mardhatillah juga perlu diteruskan.Allah itu Maha Pengasih..memberi kekuatan kepada hambaNYA.Bilangan subjek yang telah saya ambil semester ini sebanyak 9subjek..Lepas tu,buatnya nak diuji kekuatan mental dan fizikal, jadual peperiksaan berderet2 setiap hari..Ya ALLAH....Hanya DIA yang tahu bagaimana perasaan saya untuk mengulang kaji pelajaran bagi setiap subjek.

Hari ini,dah habis...Sangat gembira..buat masa sekarang ni,nak 'release' sangat fikiran..3 minggu mengadap buku siang dan malam tanpa henti..makan pun ala kadar je..hu3...Jadi,sekarang ni baru boleh nak 'enjoy'...Tapi bukan la 'enjoy ' yang melampau...Pastu hari ni juga sangat gembira sebab dah siap2 untuk kemas barang...esok dah nak balik kampung...tak sabarnya...:)Today is my HAPPY DAY!

*** Selamat Tinggal my beloved 'U' untuk seketika....nnt kita jumpa lagi..

Friday, April 10, 2009

# BeTuL Ke? & #




"Shida dah kawen??..ala...bestnye dah kawen..Ramai kawan2 yg 1batch ngan kita dah kawen kan" Selepas mendapat berita bahawa kawan kami yang satu kelas kat sekolah lama dulu telah mendirikan rumah tangga dengan pasangan pilihannya,kawan saya yang sorang ni bagaikan tak percaya apa yg telah didengarinya..hurm...

Betul ke best kawen?Memang tak dinafikan yang ada hadith riwayat Al-Tabrani Fil Ausath : Sesungguhnya sesiapa yang berkahwin,maka ia telah menyempurnakan separuh dari agamanya.Maka bertaqwalah ia pada separuh yang lain..Hadith ini telah mentakkidkan bahawa apabila kita telah berkahwin kita telah menyempurnakan separuh dari agama kita...Ada ke yang tak nak sempurnakan agamanya??..Rasanya semua nak kan...

Tapi apa yang saya nak kongsikan disini ialah,sebelum nak kawen tu mestila kena ada persediaan sama ada dari segi mental dan fizikal...Paras rupa itu tak menjadi masalah kerana jodoh seseorang tu telah ditetapkan..Kalau nak kawen ni,banyak persediaan yg kena buat untuk kita hadapi apabila kita mendapat ujian kelak..Memang benar,perkahwinan adalah satu perkongsian antara 2 jiwa untuk SALING lengkap melengkapi..Mana mungkin 1 yang sempurna dan 1 lagi tak..Allah dah tetapkan yang 2 jiwa itu saling memerlukan antara satu sama lain..

Kalau kita lihat dari segi majlis perkahwinan tu ,memang seronok..Tapi kena juga tengok apa yang pasangan pengantin itu bakal lalui untuk hari depan? "TRY TO THINK OUT OF BOX"..(ini tak bermakna nak su'u dzon kat orang tu)..:)

Kalau la kita memang sudah besedia untuk menerima ujian yang kan mendatang dalam rumahtangga,tak kisah...teruskan la perkara baik itu..cuma kalau tak bersedia ni,tak sampai berapa bulan,dah mula roboh sana sini...Tapi yang peliknya Takdir pula yang disalah...Sering kali saya dengar kalau pasangan suami isteri yang baru kawen ni,pastu bila dah tak tinggal sebumbung lagi,cakap : 'Nak buat macam mana,sudah takdir nasib saya jadi macam ni..'

Seharusnya tak pelu untuk salahkan tak kerana takdir itu tak pernah salah...yang salahnya diri kita sendiri yang sentiasa ingin menentukan hidup bedasarkan kehendak dan kemahuan diri sndiri...

*** Jadi,sentiasa la bersedia dengan ujian dan qada' qadar dariNYA tanpa melihat sesuatu perkara itu pada sudut yang manis sahaja...betul ke best kalau kawen dalam keadan yang x bersedia??:P

Monday, April 6, 2009

# FeeLinG StReEs #



Everytime and Every Semester,i can see this things will happen to all my friends also all students in this campus and sometimes(perhaps-ahaks :0) i also feel like that...




To all My dear Friends, Don't despair,you are not alone!
During revision and exam periods, anxiety and stress are very common problems for students- even for those who appear confident and calm. Believe me, a SMALL amount of anxiety can actually be beneficial. It can make you alert and focused....but too much anxiety means you will trouble thinking clearly and this means you aren't likely to do your best work...

*** So,please be confident in all things!

Wednesday, April 1, 2009

# SaLaM iMtiHaN #






Salam Imtihan diucapkan kepada semua2 kawan yang bakal menempuhi peperiksaan akhir semester.Diri ini Mohon kemaafan dari kalian semua seandainya ada yang terasa hati,sakit hati dan seumpamanya dengan diri saya ini.Lakukan yang terbaik untuk dunia dan akhirat. Allah itu Maha Pemurah terhadap hamba2NYA..Jadi,usahalah dan lakukan persiapan yang rapi sebelum anda bertawakal dengan keputusan yang bakal anda terima.