CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Thursday, March 19, 2009

# Manusia #



Kata orang," berkawan biar beribu,bercinta biar satu "... Mungkin ada pro dan kontranya..apa yang ingin saya kaitkan disini ialah tentang berkawan biar beribu..apa yang dimaksudkan dengan beribu itu..mungkin ini dilihat dari sudut baiknya mempunyai ramai kenalan..tapi adakah kita fikir,kenalan yang bagaimana yang perlu untuk kita dampingi.Bukan semua yang kita kenal tu benar2 boleh jadi kawan kita.

Adakalanya bila ada ramai sangat kenalan mahupun kawan,ia boleh membuat diri tersepit. bila ramai sangat kawan,ramai la yang akan 'take care' tentang kita(perhaps :0)..sampaikan gosip2 liar pun mereka ambil tahu..kadang2 agak keterlaluan,maaf untuk saya katakan sampai kita sekarang ni rapat dengan si polan2 mana.Adakah betul atau tak apa yang mereka dengar..(So nonsense..Huh..)Semuanya nak tau. Padahal,kalau nak dikirakan sama ada betul atau tak saya ni rapat dengan mana2 si polan,sedikit pun tak pernah saya susahkan mereka dan ganggu hidup mereka..

Mungkin benda ni boleh bagi manfaat kot pada mereka2 yang ingin sangat tau tentang perkembangan diri sesorang ni..Sampaikan dah jadi tunangan orang pun,masih lagi sibuk2 nak tau tentang perkara2 yang sememangnya tidak akan memberi keuntungan mahupun kerugian kepada mereka. Sepatutnya,bila dh jadi tunang orang,ataupun masih menunggu masa untuk menjadi tunang/isteri seseorang,sibukkan lah diri untuk lebih mendalami perkara2 yang akan mendatan ataupun sekiranya masih belajar,sibukkan lah diri dalam mencari ilmu.. Kalaulah nak sibukkan diri tentang manusia,sememangnya manusia itu tidak akan memberi apa2 faedah pun dalam kehidupan mereka kelak.

Saya kira,mungkin ada insan2 yang tak selesa dengan apa yang telah terjadi sehingga terbuku di hati..Nak juga tau..Patut la ustaz ada cakap yang manusia ni ada kaitan dengan nasi..Kalau nak makan nasi,untuk lebih menyelerakan kena la ada macam2 lauk atau hidangan..Jadi manusia ni,dalam kehidupan seharian mereka pun macam2 ragam la..Kalau boleh,nak masuk dalam diri sesorang itu kerana terlampau "mengambil berat".Jangan la terlalu nak memikirkan tentang hal orang.

Saya mohon maaf dan ampun seandainya coretan saya yang pendek ini membuatkan ada yang terasa hati..Saya hanya manusia biasa yang tak pernah terlepas dari kesilapan..Kadang2 bila diaju dengan soalan yang agak "menjaga tepi kain" ini membuatkan saya sangat rimas dan bosan..Usah dibimbang,Alhamdulillah,saya masih lagi diberi kekuatan olehNYA untuk mengawal muamalah saya dalam kehidupan..Cukup sekadar kita mengambil tahu apa yang sepatutnya..Yang selebihnya itu serah lah padaNYA kerana Dia lebih dan Maha mengetahui segalanya..

*** Coretan ini juga sebagai peringatan buat diri saya..

No comments:

Post a Comment