CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Daisypath Anniversary tickers


Followers

Saturday, November 21, 2009

# MenGgaMiT MemoRi #

Bahang kehangatan zulhijjah kali ini benar terasa dan menyentuh hati saya.Setiap hari,akan disiarkan di kaca televisyen dan juga di corong radio tentang laporan tentang jemaah haji sekarang ini.Tambahan pula,banyak di blog-blog sahabat yang menceritakan kelebihan yang terdapat pada bulan zulhijjah ni.Jadi,untuk entri kali ni saya tidak berhajat untuk menceritakan tentang kelebihan yang terdapat pada bulan zulhijjah,tapi sekadar berkongsi pengalaman dan kenangan sahaja.. :)

Sungguh kerinduan terhadap Harom al-Makki,menusuk kalbu ini. Biarpun masih belum diberi peluang untuk mengerjakan haji,akan tetapi peluang untuk ke sana mengerjakan umrah membuatkan lidah tanpa henti mengucapkan lafaz syukur padamu Ya Rabb.Masih terasa seperti baru saja tersedar dari lena kerana impian untuk ke sana telah dimaqbulkanNYA. Benar kata orang,apabila telah sampai ke Harom ni,akan terasa kerinduan kenangan padanya sampai bila-bila.Ianya tidak sama dengan kenangan apabila kita bercuti ke negara-negara yang ada di dunia ini. Sungguh,saya telah melalui perbezaannya.Kerinduan pada harom lagi terasa apabila ada di kalangan keluarga terdekat yang mendapat jemputan untuk menjadi tetamu Allah pada tahun ini. Moga-moga doa dan impian saya menjadi tetamu Allah untuk mengerjakan haji akan diterima olehNYA. Ya Sami' Ya Wahhab,sesungguhnya engkau Maha mendengar rintihan hambaMU.

Meskipun di Harom itu,saya terpaksa berhadapan dengan beribu-ribu kerenah manusia,tetapi ianya sangat menggembirakan walaupun pernah terdetik di hati ini perasaan tidak puas hati dan marah dengan orang-orang arab yang suka menghimpit-himpitkan orang semasa mengerjakan tawaf. Betapa alpanya saya sebagai hamba,apabila diuji dengan perkara yang kecil,ingatlah sudah banyak nikmat yang telah diberi olehNYa. Bukankah sebagai hamba kita layak diuji? Sungguh saya lupa pada waktu itu. Allah ingin menguji tahap kesabaran saya di hadapan kaabah..Semoga Allah mengampuni dosa-dosa saya yang lalu :(

Benar,pertama kali melihat kaabah air mata membasahi pipi tanpa disedari.Semua perasaan hadir dalam diri saya.Tidak percaya,sayu,gembira dan macam-macam lagi. Kaabah yang tersegam indah di depan mata saya adalah satu realiti bukan lagi sekadar imaginasi. Selama ini,saya hanya mengetahui tentang kaabah ini dari subjek pendidikan islam,pendidikan syariah,ustaz ustazah dan orang-orang tua yang pernah menunaikan haji.Sungguh jahilnya saya..:(

Ketengan yang saya perolehi semasa berada di Harom,sangat berbeza. Ia benar-benar menenangkan jiwa dan fikiran saya. Segala masalah yang saya hadapi pada waktu tu,tidak lagi berlegar di ruang fikiran saya..Sungguh saya rindukan akan ketenangan seperti itu lagi. Adakah saya berpeluang untuk menikmati ketenangan seperti itu di Malaysia ini..Saya sendiri pun,kurang pasti..

Saya rasa,terlalu panjang sekiranya saya ingin lauhkan semua kenangan saya di sini..Mungkin cukuplah sekadar apa yang saya ingin kongsikan ini,tiada tujuan lain saya menceritakan sedikit kenangan saya ini akan tetapi untuk menyegarkan ingatan saya pada harom dan menyemarakkan lagi niat saya untuk berdoa bersungguh-sungguh agar saya pula akan menjadi tetamu Allah untuk mengerjakan haji. saya juga berdoa agar sahabat-sahabat diluar sana pun begitu.


***Till now I really miss seeing kaabah with my own two eyes..its so much different from just seeing it thru pics, n to those who are performing haj this year, I pray that may Allah grant you all “Haji Mabrur”, may all ur sins be forgiven n may you continue to persevere to stay on the road to Him. Ameen! :)




No comments:

Post a Comment